Dodatky

INDEX
OBSAH

 

  Filmografie

Kainovo znamení
(Ve spárech hříšné ženy)

V roce 1928 podle povídky Zdeňka Róna Vrah vyrobil Interfilm němý film s titulky Kainovo znamení s alternativním názvem Ve spárech hříšné ženy, jehož premiéra se konala 29. 3. 1929. Scénář napsal a film režíroval Oldřich Kmínek. České titulky zpracoval a režii české verze měl Zdeněk Sirový. Roli hostinské ztvárnila Antonie Nedošinská.

Další informace lze najít na adrese:
https://www.kinobox.cz/film/26082-kainovo-znameni

 
Obsah filmu podle premiérového letáku:

Rybecký, který pracuje jako asistent u ing. Franka, se sblíží s jeho ženou, která Rybeckému namluvila, že je svobodná. Když se Frank o poměru dozví, Rybeckého vyhodí a slíbí, že mu překazí kariéru, což splní. Rybecký po marném hledání přiměřeného místa skončí jako dělník na stavbě. Kolega Tuček mu nabídne podnájem, ovšem v opilství týrá ženu a děti, Rybecký je brání a situace se vyhrotí do té míry, že při jedné z potyček Rybecký v sebeobraně Tučka zabije. Výpověď Tučkové Rybeckému přitíží natolik, že dostane pět let vězení. Po návratu jako vrah marně hledá uplatnění, dokud nevypráví svůj příběh v jednom hostinci, kde se za Rybeckého hostinská přimluví u hostujícího inženýra, který jej slíbí přijmout. Zaměstnavatelem ale má být ing. Frank, který jej najme na lámání kamene. Rybecký pak Frankovu ženu při pokusu o obnovení vztahu odmítne a ta v uražené ješitnosti Frankovi prozradí, že tehdy před lety Rybeckého svedla. Což způsobí, že Frank svou ženu vyžene a Rybeckému se omluví za všechna příkoří. 

 

  Rozhlasové hry

Z čista jasna

Z roku 1940 pochází rozhlasová hra Zdeňka Róna Z čista jasna.

Dávní kamarádi Prokop a Petr si kdysi zaslíbili svoje dvě děti a ty, když se to dozvědí, zjišťují, zda se k sobě hodí. Maminka Petra mladšího paní Krulichová, ne nepodobná pozdější panímámě Kristenové ze hry Očistec (1942), jejich vztah podrobí zkoušce a ta ukáže nejlepší možné řešení.

První květ

6. 5. 1941 byla uvedena rozhlasová hra Zdeňka Róna První květ.

Příběhy peněz, jak je známe z pozdější sbírky povídek Z ruky do ruky (1943), předznamenávají i ústřední motiv této hry. Rón se v ní zamýšlí nad tím, jak řešit situaci, když peníze jsou i když nejsou.