Má
žena Jasněna přečtením věcné studie páně Kmuníčkovy mi
připravila půdu pro zamyšlení nad ideovým odkazem díla svého
otce. Je první nositelkou jména, které student Rón vymyslel
pro divadelní hru, dávanou vysockými ochotníky o prázdninách
před první světovou válkou. Když se pak manželům Marii a Zdeňkovi
Rónovým narodila holčička, neváhali pro ni zvolit toto křestní
jméno, které jí pak pomáhalo i v dobách pochmurných a
bolestných vidět světlé stránky života a vděčně je přijímat.
Dělala tím otcovu literárnímu dílu tu nejlepší službu.
Mezi
literárními profesionály a dalšími stoupenci ruralismu, kteří
byli historicky, filologicky či ekonomicky a společenskovědně
vyzbrojeni, představuje vysocký rodák a podkrkonošský
patriot, hydrograf pražského Zemského úřadu Zdeněk Rón
vlastně ušlechtilého literárního amatéra. Subjektivně se
nikdy nechtěl měřit jako prozaik se stylisticky a kompozičně
vytříbenějšími romány svých literárních druhů. Věděl,
že jeho přednost je spíš v hutné zkratce, v sevřené
povídce či básni, v psychologické a morální
charakteristice postav. Svůj konstruktivní, někdy až
konstruktivistický přístup k životu vyjádřil např. v programových
verších: Dělník jsem./ Z armády dobyvatelů syrové
země/ řadový voják,/ psí život v poli bitevním/ snem líbezným
si prosvětlívám.// Snem o plánech na stavbu nového světa,/ o
mocném výboji statečných duší,/ o přesných výpočtech, na
tisícinu,/ jimiž bych, inženýr, byl si jist,/ že pevný bude
most/ od lidí k lidem/ a přes nenávist.//1
Přes
všechnu Rónovu sebekritickou skromnost se domníváme, že jeho
pronikavý vhled do lidského nitra, jeho obšírná znalost dobových
reálií a vřelý zájem o humánní naplnění životního údělu
každého smrtelníka – v souznění s přírodou! –
nás opravňuje užít o jeho postavení v české literatuře
jeho vlastního oblíbeného rčení: Nikoliv nejmenší!2
Jedním
z nejkrásnějších dokladů Rónovy úzké spjatosti s ruralistickým
hnutím je cudné a hluboké, úctyplné přátelství, které ho
pojilo s Josefem Knapem, spisovatelem a literárním
historikem, jemuž Rón věnoval svou jedinou básnickou sbírku K pramenům.
Co vlastně k sobě přitahovalo tyto dva odlišné typy, o
dobré desetiletí mladšího, humanitně vzdělaného muzejníka
a energického kulturního organizátora Knapa a zranitelnějšího,
samotářského a až úzkostlivě technicky spolehlivého
vodohospodáře a regionalistu Róna? Nejlépe to opět lze
vystihnout Rónovými verši: Od lidí k lidem pouť přes
nenávisti strž./ A kdyby všichni srdce ztratili, ty neztrať, třímej,
drž!//3
Samotný
název sbírky Rónových příležitostně psaných a pečlivě
cizelovaných básní je míněn doslova i obrazně. Jde o jeho
zamilovaný živel běhuté vody v jeho přírodním zrodu i
o zdroj Rónovy inspirace horskou krajinou jako přirozeným východiskem
jeho životní cesty a cílem všech jeho návratů. Má na mysli
konkrétní kus Čech a zároveň jakési všudypřítomné
filosofické útočiště. V těchto verších často zaznívá
sovovský motiv nenaplněné touhy: To jedno potřebné člověku,/
aby své duše byl hoden:/ neznámá touha.//4
Touha po čem? Po nedosažitelném ideálu? Po kráse? Po věčnosti?
Jako by tu rezonovala Schweitzerova myšlenka bezmezné úcty k životu,
kterou později vysloví např. František Hrubín v názvu
své sbírky: Nesmírný krásný život. A kolik dalších
ozvěn z českých básníků lze najít v útlé Rónově
sbírce, ne snad ve smyslu epigonství, ale hlubokého obdivu a
inspirovaného souznění: Mácha, Němcová, Březina, Dyk,
Toman…! A ovšem básnická místa z bible.
Možná,
že Rónovy básně jsou tím, co by z jeho díla dnešního
čtenáře nejspíš oslovilo. Jeho delší prózy by asi místy
vyžadovaly redakční zásah (reader’s digest?). Při velkém
profesionálním nasazení a spoustě dobrovolně přejímaných
povinností, zejména v době hospodářské krize a za druhé
světové války, kdy takřka nebylo týdne, aby nebyl někdo z bližšího
či vzdálenějšího okolí ohrožen či postižen, psal někdy Rón
chvatně a schematicky, jindy také pod vlivem společenské či
nakladatelské objednávky, jak se o tom zmiňuje referát Kmuníčkův.
Do
jisté míry to platí i o jeho románu-kronice Větrov, v němž
je pod názvem převzatým z Raisových Zapadlých
vlastenců vylíčen požár města Vysokého nad Jizerou dne
29. července 1834 a první rok úsilí o jeho obnovu. O osudech
knihy podrobněji referuje literární historik Vilém Kmuníček.
Po prvním vydání zjara r. 1941 vyšla rok po autorově smrti
podruhé, ale její třítisícový náklad šel skoro celý do
stoupy. Z hlediska dnešní české kultury platí nejen o Rónově
Větrovu, ale o celém jeho díle Kmuníčkovo konstatování,
že bylo z české literatury takřka vymazáno.
Jsme
proto vděčni pracovníkům Literárního archivu Památníku národního
písemnictví v Praze, že už v sedmdesátých letech minulého století – za součinnosti rodiny, zejména
spisovatelovy švagrové B. Sutnarové – podnikli řadu kroků k uchování
Rónových rukopisů, korespondence, fotografií a jiných památek,
v čemž nadále pokračuje archiv ve Starých Hradech, donedávna
v čele
s Karolem Bílkem, nyní vedený dr. Evou Bílkovou, nemluvě o obětavých Vysočácích
– zesnulém školním řediteli Vladimíru Pavlíkovi, rodině
Hejralově, zkušeném archivním pracovníkovi dr. Václavu Lukášovi,
redaktorce městského časopisu Větrník pí učitelce L.
Hnykové a dalších. Společně s kolegou Kmuníčkem,
který byl k zájmu o Rónovo dílo přiveden historikem
prof. dr. Vladimírem Wolfem, dnes děkanem Pedagogické fakulty v Hradci Králové,
před stým výročím spisovatelova narození, se domníváme, že
není jen muzeální záležitostí. A to nejen proto, že Rón
uvedl do literární řeči některé lexikální a tvaroslovné
dialektismy5, že ve svých pracích reflektoval
sociologicko-historická specifika českého Podkrkonoší apod.
Hlavní důvod vidíme v tom, že Rón ve svém dvojdomém
– tradicionalistickém i modernistickém – přístupu rozuměl
nedůslednostem a zmatkům svých postav a přitom zůstával
vyznavačem normativních mravních a sociálně nosných hodnot:
s úsměvem vyprávěl, jak mu divadelní kritik Fr. Götz
vytýkal, že v jeho hře „nejsou běsové“.
Proto
jsou hlavními postavami Rónova Větrova
manželé Karlíček a Stáza Habrovcovi, kteří se ani po neštěstí,
jež město postihlo, nebojí dávat průchod vřelému zaujetí
pro věci nehmotné – ochotnické divadlo a hudbu, i když se
jim mnozí posmívají jako bláhovcům. Jejich příběh zastiňuje
rozvážné a úctyhodné měšťany, ač ovšem i jim autor s respektem
přiznává, což jejich jest. „Zběhlý“ jirchář Habrovec,
truhlář-amatér a všeuměl (malíř divadelních kulis!) přijde
při požáru svou nešikovností o manželčinu výbavu a dokonce
o peníze z prodeje zděděné jirchářské usedlosti, ale zachrání
Stáziny harfy a kytaru. A Stáza mu přes popichování sousedů
nepřestává být vděčna, že může sobě, sousedům i na veřejnosti,
třeba ve vyhořelém kostele, pro potěchu a povzbuzení zahrát.
Jak tu nevzpomenout Smetanova výroku: „V hudbě život Čechů!“,
anebo Erasmovy Chvály
bláznovství?
Jako
odkaz Rónova Větrova a jako Rónovo životní krédo uveďme věty, jimiž si autor odpovídá
na otázku, která skličuje všechny pohořelé, když se začne
blížit podzim: „Co bude dál?“
A bylo by po Větrově navždy a
nadobro, nebýt zákonů, ať nepsaných, tím však svrchovanějších.
Zákonů, na nichž stojí svět a jimiž trvá život.
Žiji proto, že žijí druzí.
Abych
žil, musím předem dbát, aby žili druzí.6
Není
toto Rónovo přesvědčení vlastně básnickou formulací základní
myšlenky rané, heroické fáze liberálního humanismu, kterou
jinak známe jen jako pokleslou politickou floskuli „žít a
nechat žít“? Éra, v níž se děj knížky odehrává,
směřovala přece k památnému roku 1848, kdy se naši
političtí lidé opravdu chtěli řídit hesly Francouzské
revoluce, i když byla mezitím půl století krvavě kompromitována.
Ve jménu idejí volnost – rovnost – bratrství se doufalo, že
nastane věk všelidské solidarity, jenž bude vlastně
sekularizovanou podobou křesťanského dědictví. Rón a jeho
generace v humanitu uvěřili po první světové válce při
vzniku československé samostatnosti. Jeho Větrov je mj. i tichou připomínkou
onoho povznášejícího prvorepublikového nadšení, jež se
tehdy, za nacistické okupace a v období německých vítězství,
zdálo nadlouho pohřbeno. Myslím, že tento moment Rónova uvažování
je dokladem, že v ruralismu nešlo jen o kříšení tradičních
venkovských a náboženských hodnot, jak zde bylo opakovaně právem
konstatováno, ale též o posilování demokratických ctností,
byť poněkud romanticky pojatých.
Jestliže
životní optimista Zdeněk Rón v roce 1948, v době své
smrtelné nemoci a po zhroucení demokratické politické
perspektivy u nás, zapochyboval o kořenech svého životního
optimismu, byl to povzdech muže statečného, který se předčasně
vydal ze sil a stojí uprostřed katastrofy, ale přece nezoufá: Co žilo, doživoří jen vzpomínkou a snem./ Na cestách němých,
osamělých,/ přec plakat nebudem.// Květ poslední se zhřívá/
v slunečných rukou tvých./ Buď se mnou, naději, buď se
mnou, až padne první sníh.//7
Poznámky
1 RÓN, Zdeněk, K pramenům.
Praha 1940, s. 14.
2 Název minipovídky Z. Róna o horském školáčkovi, který za
prosincové vánice – k nechápavému údivu svého učitele
– dorazil jako jediný do vzdálené jednotřídky. Bibliofilský
tisk s ilustracemi Rónova přítele Vojtěcha Sedláčka.
Vydal Em. Hrubý, Východočeské elektrárny, Hradec Králové
1933.
3 K pramenům,
s. 51.
4 Tamtéž, s. 67.
5 Viz Příruční slovník
jazyka českého.
Svazek I–VIII (z toho sv. IV o dvou částech). St. (ped.) nakl.
1935–1957.
6 RÓN, Zdeněk, Větrov,
2. vydání.
Blatná, Jihočeské nakladatelství Bratří Římsové 1949, s. 143.
7 K pramenům,
s. 109.