Základní
orientace
V roce 1999 uplynulo 110 let od narození a v předchozím roce 50 let od úmrtí
podkrkonošského spisovatele Zdeňka Róna, rodáka z Vysokého nad Jizerou. V
některých případech je padesát let od smrti dlouhá doba, zvlášť začíná-li ono
období rokem 1948, což bylo pro Z. Róna osudné. Čtyřicet let vlády komunismu
znamenalo, že se o něm čtyřicet let nemluvilo a nepsalo, natož aby byly vydávány
jeho knihy, což má svůj podíl na tom, že se jeho dílo stále víc propadá do
nepaměti, ačkoli si to nezaslouží. A dnes, více než po desetiletí svobody, to
vypadá, jako by se někdejší záměr nakonec přece jen podařil a Zdeněk Rón je
skutečně odsouzen k zapomnění.
Zde chceme podat přehled o Rónově tvůrčí cestě, přinést základní fakta,
vrhnout dnešní světlo na autora 20., 30. a 40. let, aby před našima očima povstaly
alespoň hrubé obrysy jeho díla. To bylo vždy organickou součástí Rónových
životních snah, bylo jeho činem, který měl pomoci Podkrkonoší, vlasti a člověku
vůbec; to proto, že Rón sám žil tak jako jeho kladní hrdinové, podle zásady včas
na svém místě vykonat, co je třeba. Odsud, ze své životní zkušenosti, čerpal
náměty svých knih – a právě tyto knihy byly řešením jeho vlastní životní
situace. Situace člověka, který poznal Podkrkonoší a jeho lid, viděl a věděl, co
potřebuje, člověka, který se rozhodl pomoci a hledal řešení svízelů
Podkrkonoší. A když podle svého mínění nalezl, dal o tom ostatním zprávu.
Od samých počátků Rónovy tvorby byl v centru jeho pozornosti člověk, potažmo
člověk podkrkonošský, realisticky zobrazovaný v jeho radostech i strastech, jak jimi
procházel veden plamínkem naděje. Rón ovšem nezůstal jen u zobrazení, zároveň se
snažil svému člověku ukázat i cestu a nakonec i konkrétní řešení životních
problémů svého kraje. Promyšleně vedl čtenáře ke konstruktivním postojům jak
vůči tíživé realitě, tak vůči nastupující technické civilizaci a dodával mu
pro každou situaci optimismus.
Svůj životní a tvůrčí program si Rón uvědomil a zformuloval, jak dosvědčuje
C. M. Metelka a J. Skrbek, v roce 1921, tedy na samém začátku své spisovatelské
dráhy, a cílevědomě jej plnil po následující tři desetiletí. Pevnost a zralost
tohoto postoje je dána dosavadní životní zkušeností Rónovou.
Život a dílo
– Kořeny
Narodil se 23. května 1889 ve Vysokém nad Jizerou v rodině truhlářského mistra
Františka Róna. Měl ještě pět sourozenců, sestru a čtyři bratry. Rónovo
dětství tedy formoval drsný, tvrdý horácký život, který jej naučil odvaze a
vytrvalosti při zdolávání překážek, dal mu do vínku skromnost a schopnost
uskrovnit se a ukázal mu v rodinné pospolitosti význam soucítění s ostatními, vždy
připraveného pomoci druhým a v případě nutnosti pomoc s důvěrou očekávajícího.
Rón tak byl zároveň obdařen darem vidění, schopností spatřit lidské utrpení a
jeho zřídla a pomoci hledat východiska ze zdánlivě slepých uliček tvrdého osudu.
Na tom mají v neposlední řadě zásluhu Rónovi rodiče, kteří přes tíživost
poměrů dokázali pro svých pět synů vybojovat možnost studia, takže všichni
dosáhli akademického vzdělání.
Tato životní škola dovedla Róna k pochopení, že musí pro Podkrkonoší a jeho
lid něco udělat. Jak a co, to mu poradil jeho literární talent, který se mohl doma
opřít o otcovu písmáckou tradici a v širších, společenských souvislostech o
kulturní život města (i zde ovšem působil otcův vzor, jak šířeji dokládá J.
Skrbek).
– Začátky
Publikovat Rón začal už jako čtrnáctiletý – první příspěvek mu otiskli v
Národních listech pod pseudonymem Zdeněk Horský. Za deset let nato, přesněji 23.
srpna 1913, byla ve Vysokém sehrána jeho divadelní hra Pohádka o
štěstí, již napsal jako student. Směr příští tvůrčí cesty
předznamenává první otištěná báseň Horácká země,
pocházející z r. 1921. K témuž datu se vážou sociálně cítící verše, v nichž
vzpomíná na těžký existenční boj podkrkonošského lidu.
Rónovým debutem je útlá sbírka povídek Za člověkem (1924), přípisem věnovaná rodičům. Už z ní
je zřejmé, proč Rón bývá přiřazován ke K. V. Raisovi, A. Staškovi či J.
Šírovi. Na rozdíl od Raise je však jeho zobrazení horského člověka realisticky
krutější, přitom však stejně jako Rais se Rón snaží objevit východisko z
tíživé situace. Ukazuje, že v těžkém osudu musejí lidé hledat a najít cestu k
sobě navzájem, aby obstáli. Jen to zachrání ztracence z úvodní rozměrnější
povídky před sebevraždou (podobný motiv se později objeví v románu Průvan v
podhoří a Od jara do jara), jen odsud mohou čerpat naději hrdinové
dalších tří povídek (jejichž témata naznačují možnost vzájemného sepětí do
delší dějové linky). A kdo to nepochopí, zahyne stejně jako hrdina povídky
předposlední. Závěrečná próza pak jako hlavní příčinu lidského utrpení
ukazuje tupou necitelnost. (V ní obsažený motiv objednávání rakve se inspiračně
opírá o fakt, že rakve zhotovoval také Rónův otec.) Celá sbírka je zajímavá
tím, že v ní Rón bohatě a v této míře naposled k postižení atmosféry využívá
krkonošského nářečí.
O něco obsáhlejší rozsahem i tematicky je povídková sbírka Proudy a přístavy (1926). Oproti předchozí
je různorodější. Do čela sbírky je jako předznamenání postavena povídka
konfrontující plány o budoucnosti hrdinů s jejich nečekaným tragickým koncem. Rón
opět sleduje těžké lidské osudy a fandí těm hrdinům, kteří se ve jménu
lidskosti rozhodují neuskutečňovat své plány na pomstu, ukojení žádostivosti, ani
své sny o štěstí či o cestách do světa, aby místo toho pomohli nebo aspoň
neuškodili. Kdo se vzpírá osudu a chce jej obelstít za cenu ztráty cti, je
potrestán. Z hlediska dalšího rozvoje Rónova díla jsou zajímavé povídky Nebezpečné ráno a Vývraty, jež
sledováním vlivu válečných událostí na osudy a mravní postoje hrdinů
předjímají román Průvan v podhoří. Bitva u Počátek
pak zase předznamenává jednu tematickou linii románu Radost na světě. Ve
sbírce najdeme také povídku, kde se v podstatě apolitický Rón zmiňuje o
politických stranách. Sbírka pochází z období šťastného rodinného života
Rónova, jak naznačuje jeho věnování některých povídek (ženě a dceři).
– Reflexe života za 1. světové války
V letech 1928 a 1929 se Rón ohlašuje po skromných názvucích povídkových s
překvapivě obsáhlou a vyspělou dvojdílnou románovou prací Průvan v
podhoří. Máme před sebou prožitkový válečný (1. díl Průvan v
podhoří) a poválečný (2. díl Svěží den) deník
podhorského člověka. Samotné válečné události 1. světové války se zde proto
objevují jen jako historické pozadí, zatímco se Rón soustřeďuje na líčení osudů
obyvatel horské osady Třímany, kteří tu žili v poměrně klidném závětří.
Přesto i sem válečný vichr zasáhl, nejen tím, že odváděl syny do válečné
vřavy, ale i změnou ekonomické situace horáků, jež se odrazila i v postojích
morálních. Příkladem je ústřední příběh máslaře a později hospodského
Jiřiče, který se vzmohl jen dík keťasení s máslem a podporou falešných hráčů
karet. Jiřiče provází postava rozšafného sedláka Klemeše, který je vylíčen jako
příklad podnikavého a přitom vždy čestně jednajícího člověka. Se zájmem
sledujeme debaty, při nichž Klemeš Jiřičovi radí, a uvědomujeme si, že o to asi
Rónovi šlo: ukázat horalovi, jak je třeba řešit problémy, před něž jej může
život postavit. Nehodlá přitom měnit společenskou realitu, nýbrž člověka, jeho
postoj vůči společenské skutečnosti, již bere jako samozřejmou, danou. Tímto jsme
si zatím povšimli jen jedné dějové linie, ale Rón zalidnil román řadou dalších
postav, zachycených s jejich individuální i rodovou historií stejně realisticky a
přesvědčivě, a zároveň se snahou vést čtenáře ke konstruktivní mravní i
praktické orientaci. Některé typy přitom tematicky předznamenávají další postavy
pozdějších prací. Tak např. osudem postižená Bernaska zahajuje řetěz studií
zlých lidí, Horel předvádí touhu po dálkách, Spaderna je typ dobrého člověka,
který dokáže svými vyprávěnkami ze života utěšit a poradit jako budoucí strýc
Ondřej (Jasno na horách), boj o život v Praze studenta Pavla Jiřiče (po
mravní rozepři otcem vyhozeného z domu) se plně rozvine v románu Něco vydržíme,
z drobnějších putujících motivů zde najdeme schéma dvojice bratrů, z nichž jeden
zůstává doma a druhý odchází do města (na studie), motiv odchodu harfenic do Ruska
za obživou, a jiné.
Dialogy postav se opírají o podstatnou znalost jejich psychiky. Textem se občas
mihne výraz z krkonošského nářečí, dokreslující prostředí hladce plynoucího a
přitom dramaticky poutavého vyprávění, jemuž se Rón naučil už ve svých
povídkách. Není proto divu, že Rón za toto dílo obdržel cenu České akademie věd
a umění.
– Realita a naděje
Po románu vrací se Rón znovu (a takto naposledy) k povídkové formě. Objemná
sbírka Než bude pozdě (1931)
shromažďuje opět povídky spjaté s Rónovým Podkrkonoším; z jednotlivých pečlivě
sebraných kamínků životních osudů horalů skládá obraz jejich života. Co
různých řešení života v horách, rozmanitých postaviček tu nalezneme: pískaři,
sedláci, obchodníci, železničáři, potkáme tu řezbáře, žebráka, kůžičkáře,
tuláka, minéra, muzikanta, slepce, mrzáka, sebevraha, potulného harmonikáře,
poběhlici, v klíčových okamžicích jejich osudu. Smysl pro realitu nedovoluje
vytvářet idealizované obrazy, prostě se odvíjí děj epizod až
k jejich pointě a
člověk má pocit, že slyší vyprávět, co se skutečně stalo, vzniká dojem, že
Rón se inspiroval skutečnými událostmi. Zobrazuje realitu bez příkras (tak si tu
našel své místo i sociálně kritický osten), ale zároveň vyhledává příběhy,
v nichž může vydolovat alespoň náznak životního kladu, dát procítit smysl
lidské odpovědnosti, morálky. Soustřeďuje se při tom na člověka, na postižení
duševních dějů, které jsou nejniternějšími příčinami událostí vnějších.
Častým motivem je téma vyrovnávání se člověka s vlastním osudem, ať je to v
povídkách, které líčí lidi sudbou postižené, nebo v číslech uvažujících o
přijímání dědictví těžkého údělu života v horách, nechybí ani hledání
smírných řešení problémů milostných. Co všechno se podařilo Rónovi do těch
drobných střípků ukrýt – generační problémy vztahu otec–syn, sny horalů o
Praze, o dálkách, rozpor mezi horským venkovem a městem, sousedské neshody, bratrská
řevnivost, a pokud je v moci skutečnosti nabídnout východisko, vede vyprávění k
očistné pointě, v níž lidství znenadání vyvěrá, když se zdá být nejhůř.
Jednotlivé motivy se objevují i v následujících románech.
Realistickou přesvědčivost nelze upřít ani komornějšímu románu Něco
vydržíme (1933), příběhu horalského chlapce těžce se probíjejícího na
studiích v Praze podobně jako hrdina o čtyřicet let staršího románu V. Mrštíka Santa
Lucia. Také Rón studoval v Praze a nic nebrání tomu, abychom se domnívali, že
zde Rón čerpá ze své vlastní životní zkušenosti. Na rozdíl od Róna však
urputný Toníkův existenční zápas vynucený sociální nerovností končí porážkou
– po smrti otce se musí vrátit domů, do hor, aby vypomohl matce a sourozencům.
V této době se Rón přiřazuje ke skupině ruralistů, jež se vytvořila kolem
knižnice Hlasy země, kde Rón také později publikuje. Programu skupiny se Rón
přiblížil již některými povídkami sbírky Než bude pozdě. Ideu návratu k
rodné půdě pak rozpracoval v románu Jaro a prameny (1936;
věnováno ženě). V základu ústředního příběhu leží rozhodování hrdinovo
mezi městem a rodnými horami. Petr se zároveň ocitá ve dvou milostných
trojúhelnících, kde volí mezi městskou a venkovskou dívkou. Skrytou hrozbu města
naznačuje příběh zkaženého Rikiho, který zaviní smrt své milenky. Remarquovský
motiv nemocného Françoise slouží Rónovi k předvedení myšlenky, že nadějí
společnosti je dobročinnost bohatých. Próza, zdá se mi, zůstává na povrchu jevů.
Její happy end (návrat do hor a k venkovské milé) je umožněn až náhlou smrtí
Petrova bratra, který měl původně převzít rodinné hospodářství.
Rón byl občanským povoláním vodohospodářský inženýr. Ze své bohaté
životní zkušenosti v tomto směru vytěžil obsáhlý román Radost
na světě (1938; věnováno dceři). (Je zajímavé, že tato závažná
inspirace došla využití, opomineme-li dříve zmíněnou povídku Bitva u Počátek
a motiv turbíny z románu Průvan v podhoří, už jen jednou – dala
ještě vznik básni Inženýr ze sbírky K pramenům.)
Román je nesen optimismem nové doby: přesvědčením, že všechny sociální problémy
budou rozřešeny technickým pokrokem. Právě o tom má román čtenáře přesvědčit.
Dramatické napětí v něm vzniká střetáním starého myšlení s novým. Mladý
inženýr vytipuje jako vhodné pro hráz budoucí elektrárny místo spjaté pověrou s
hrozbou trestu tomu, kdo se je pokusí svým zásahem znesvětit. V blízkém Hučinci
žijí ještě příbuzní těch, kdož byli Čertovou skálou “potrestáni” za svou
troufalost, a tak se brzy polarizují síly pro a proti elektrárně, pro a proti pokroku,
který slibuje lepší život, ale zároveň hrozí zrušením starých, zavedených
pořádků. Nejdříve je třeba přesvědčit zúčastněné o prospěšnosti podniku pro
horaly. Přesto však práce začínají v atmosféře, kdy opozice je připravena
přičíst každé neštěstí za vinu “svatokrádežným” budovatelům elektrárny.
Tato scéna dává Rónovi možnost rozehrát řadu dramaticky se vyvíjejících
dějových linií, jež vedle postižení řady typů možných postojů vůči
elektrárně a industrializaci zároveň tematicky pokrývají všechny možné aspekty
budování elektrárny a umožňují čtenáře nejen zaujmout, ale i poučit. Rón zde
vytvořil řadu postav a většině z nich přisoudil nějaký příběh. Milostný
příběh inženýra Víši a Anuše je provázen příběhem žárlícího Ondřeje a
paralelně s budováním elektrárny vede až k optimistickému zakončení románu. Své
příběhy mají i přívrženci elektrárny – pro pokrok zapálený nemocný tkadlec
Rejmon, zprvu nesouhlasící učitel Brutar, při stavbě zmrzačený Lipen (jemuž v
těžkém osudu pomůže solidarita přátel). S nimi se prolínají příběhy odpůrců
elektrárny – Zadlabilův, stárkův a Piskačův (který je další Rónovou studií
zlého člověka), z nichž každý se musí vyrovnat s novou skutečností – a ti
nejsveřepější při tom sami sebe svými činy odsoudí k nejhoršímu.
Tvárně zvládnutý román nachází východisko z tíživých sociálních poměrů
horského lidu, jak jsme již řekli, v technickém pokroku. Obojí, totiž zdařilá
forma i optimismus, zřejmě přispělo k tomu, že byla románu 1. května 1939
přiřčena Baťova literární cena.
– Okupace
Další Rónův román, Muži ve vichřici, vychází už za
okupace (1940), ale pokračuje ve snahách, jež známe z děl napsaných za 1. republiky:
také v něm hledá Rón východiska z nepříznivých sociálních podmínek horalů a
zde se je snaží najít v dosud neodhalených, neuvědomených vnitřních možnostech
podhoří. Bylo by myslím chyba domnívat se, že Rón na změněnou politickou situaci
nereagoval. Jak uvidíme dále, opak je pravdou. V tomto patrně předválečném světě
románu (protože konkrétní historické události, okupace, nemohly dojít
realistického zobrazení) však za ohlas doby můžeme pokládat jedině název románu a
vývoj děje ke konstatování, že i ve vichřici dokážou muži obstát.
Rón si v románu dal za cíl přesvědčivě ukázat, kdo a jak dokáže hospodářsky
pozvednout podhoří. Jeho řešení spočívá v předpokladu, že ti, kdož z hor
vzešli, byli schopní a zbohatli, se mají v roli investujících mecenášů vrátit –
mohou financovat např. výstavbu sanatorií, či hotelů a letovisek. Rón román
rozdělil do dvou částí. V první Ivan Ješek hledá, kde by sehnal peníze na
vykoupení někdejšího domova – hospody ve Slunečné, a nejen že se mu podaří
prodat s nečekaným ziskem obraz svého přítele, ale navíc se tak setká s lidmi,
kteří jsou ochotni a rozhodnou se investovat ve Slunečné. Dramatická výstavba druhé
části je pak založena na ohrožení plánů se Slunečnou spekulantem Lumkem, který je
nakonec poražen vlastní zbraní – Ivan jej nechá při karbanu zruinovat partou
falešných hráčů, svých známých.
Rón se tu svou touhou po optimistickém řešení dostal po mém soudu od realismu až
na samu hranici nehodnověrnosti, jak ji známe z červené knihovny. Přesvědčivé jsou
spíše záporné postavy (zlý Lumek, nepřizpůsobivý Tarant), kladné už méně.
Za okupace (od r. 1940 do r. 1944) vydal Rón ještě dalších osm titulů, tedy v
podstatě stejný počet, jako mu jich vyšlo od r. 1924 do r. 1938. V čem lze hledat
příčinu tohoto rozhojnění tvorby? Myslím, že v ničem jiném než v tom, že Rón
pochopil, že nemá smysl psát do šuplíku v době pro český národ tak těžké, že
je třeba lidi povzbuzovat. Takový smysl mají skoro všechna Rónova díla vydaná za
okupace, takto je myslím třeba vykládat jeho práce z tohoto období.
Pod tímto zorným úhlem je potom třeba číst např. básně sbírky K pramenům (1940), abychom je skutečně
pochopili, abychom poznali, jak je měl vnímat a vnímal čtenář za okupace. Na první
pohled jeho básně vypadají jako lyrika inspirující se horskou přírodou. Věnování
Josefu Knapovi by mohlo naznačovat, že jde o tvorbu v rámci ruralismu a název sbírky
že evokuje autorův návrat do hor, ke zdrojům jeho osobnosti. Některé básně přitom
rozvíjejí motivy z dřívějších prací, název sbírky přímo odkazuje k románu Jaro
a prameny. V této úrovni pohledu zjišťujeme, že např. téma pramenů se jako
symbol v řadě básní promítá v mnoha významových, metaforických rovinách. Jednou
Rón hovoří o pramenech svého já, o horách, jež jej zformovaly, jindy o zdrojích
životní naděje, zvláště na jaře, kdy prameny znovu ožívají a s nimi i celá
příroda, nebo zase shledává, že řeky “dolní země” pramení v horách, a tak se
báseň od básně význam slova “pramen” prohlubuje a my vidíme, že do čela
sbírky bylo postaveno oprávněně. S prameny se tu objevují hory a mění se v symbol
výšin, k nimž s úsilím člověk směřuje, objevuje se protiklad země horní a
dolní, těžký život na horách však nachází svou paralelu i dole, ovšem Praha a
daleké obzory dál zůstávají zdrojem touhy, snů a naděje. Tak přírodní popisy
dostávají další, lidský rozměr, druhý význam metaforicky vypovídající o
životních hodnotách. Po noci nebo zimě přichází den nebo jaro a odsud lze čerpat
naději i pro zvládnutí těžkých chvil v životě – Rón klade čtenáři před oči
obraz mostu po povodni, který se nedal, držel a vydržel… A nesmíme zapomenout ani na
další rozměr, který sbírce dává i v ní obsažená kouzelná lyrika milostná.
Ano, tyto verše mají svůj význam i mimo konkrétní historické souvislosti, mají
všeobecně lidskou platnost, ale čtenář za okupace v nich nacházel ještě víc:
posilu a naději v těžké době temna. Právě proto Rón umístil na začátek sbírky
báseň Ty svá, ty má, ty naše! – apoteózu vlasti,
vyznání lásky rodné zemi. Proto zde nacházíme básně připomínající význačné
postavy české kultury – B. Němcovou, A. Sovu, K. H. Máchu, to oni, jejich knihy jsou
prameny, z nichž lze pít “za žárů poledních”, ve chvílích pomnichovské
beznaděje. Ostatně verše celé sbírky lze pokládat za jinotajné (metaforicky se
vztahující k protektorátní skutečnosti).
V roce 1940 vyšel také román Jasno
na horách a vzápětí se dočkal dalších vydání. Příhody strýce Ondřeje
měly úspěch, o jejich hrdinu byl zájem, což určitě souviselo s tím, že pro jeho
autora zaujímal strýček Ondřej v plejádě postav, jimiž je jeho dílo zalidněno,
zvláštní a klíčové místo: Rón si uvědomil, že právě k tomuto hrdinovi, po
řadě náznaků v předchozích prózách, směřovala jeho tvorba, že strýček Ondřej
se stal ztělesněním ideálu člověka, o jaký Rón usiloval i svým životem. Takový
smysl má jeho vyznání (jež dokládá J. Hybler), že sám by chtěl být strýčkem
Ondřejem.
Kdo je strýček Ondřej? Dobrý duch Krkonoš. Nikoli bytost nadpřirozená, nýbrž
člověk z masa a kostí s tuhým horáckým kořínkem, zapuštěným hluboko do
kamenité půdy rodného kraje. Člověk, který v horách vyrostl, zná je, dovede v
jejich drsných podmínkách žít, neleká se nesnází, umí je s přehledem zvládat. A
to hlavní: smysl svého života našel v pomoci druhým, ať jsou postiženi nepřízní
osudu, nebo špatnými činy zlých. Strýček Ondřej dokáže s humorem vždy najít
východisko. Zkrátka strýc Ondřej je ten, koho Rón celým svým dílem i životem
hledal: dobrý člověk, který rozumí lidem, chce a dovede jim pomoci a ví si vždy
rady. Víra v dobro je poselstvím, které nese jak svým současníkům, tak i dnešku a
nám všem.
Strýc Ondřej natolik Róna zaujal, že věnoval úvodní kapitolu, nepoměrně
obsáhlejší než ostatní, téměř kronikářskému vylíčení Ondřejova původu, aby
zachytil i ty nejdrobnější pramínky a zdroje, z nichž se zformovala osobnost tak
žádoucí. Rón tím, zdá se, i dokládal, že takový člověk jako strýc Ondřej je
možný, že jeho literární postava je jen odleskem lidí skutečných.
Po této realistické expozici následuje řetěz lehce a s humorem vyprávěných
příhod, v nichž ústřední roli vždy hraje zásah strýce Ondřeje, který
překvapivě prostě a samozřejmě roztíná gordické uzly spletené zlými lidmi či
osudem. Ondřejovy příběhy zaujaly protektorátního čtenáře svým nezdolným
optimismem, humorem, který dokázal přesvědčit, že zlo může být vytrestáno a
dobro může zvítězit, stačí se jen poučit z Ondřejovy moudrosti a jednat. Nebylo
myslím bez významu a mohlo mít symbolický smysl, že Rón na závěr knihy povolává
právě Žida, aby ten označil a zesměšnil posledního z potrestaných darebáků.
Rázovitá postava poctivého horala Ondřeje byla Rónovi natolik blízká, že napsal
ještě pokračování Ondřejových příhod Od jara do jara, jež vyšlo v r. 1942. Opět jsme svědky
realisticky líčeného života horalů (jak jej známe už z Rónových povídek) a
pomocných zásahů Ondřejových. Strýc Ondřej se zároveň projevuje jako dovedný
vypravěč příhod ze života.
Podobně jako jiný podkrkonošský spisovatel, Jan Weiss, věnoval Rón také jeden
svůj román, vydaný za okupace, svému rodišti, kterým se v práci inspiroval. Rón ve
svém románu Větrov (1941) vychází z kronikářských
zápisů o požáru Vysokého nad Jizerou v r. 1834. V rámci příběhu rodiny Karlíčka
Habrovce (příběh tvoří svou kronikářsky zpracovanou částí také expozici)
sleduje Rón řadu osudů pohořelých, jejich úsilí o znovuvybudování vypáleného
Větrova. Rón ukazuje, jak tragická situace vedla k vyburcování toho nejlepšího v
lidech, ke vzniku vědomí sounáležitosti a snaze vzájemně si pomoci, k mobilizaci
všech sil na udržení a obnovení života ve Větrově. Heslo “Byli jsme a budeme!”,
dodávající naději nevzdávajícímu se společenství Větrovských, chce posílit
také protektorátního čtenáře a ukázat mu, že i v tíživé společenské situaci
lze pomýšlet na lidský život, pokud se lidé solidárně semknou. Přesvědčení, že
co nezvládne jedinec, zmůže lidská pospolitost, tu zaznívá podobně jako v První
partě K. Čapka. Své smysluplné místo zde mají myslím i motivy Ruska, které se
pro Habrovcovu dceru, budoucí harfenici, stává příslibem lepší budoucnosti.
V roce 1942 vychází Rónova divadelní hra Očistec,
poctěná I. cenou v Dramatické soutěži Máje. Její dramatičnost je postavena na
zápletce vycházející z příchodu utajené nemanželské dcery do domácnosti jejího
otce sedláka Kristena. Ke smírnému vyřešení možných konfliktů dochází dík
suverénnímu zvládnutí situace chápající Kristenovou ženou. Z hlediska
zamýšleného působení textu za okupace je myslím zajímavá zřetelně se
vydělující pasáž, v níž v závěru hry jedna z postav promlouvá, zdá se, slovy,
jež měla posílit protektorátního diváka:
Jo, lidi jsou na světě tuze často jiní, než si o nich myslíme. Obyčejně se
říká, že horší. Ku příkladu i jen mrknout do novin, do všelijakých těch
různých zpráv, a člověk aby věřil, že je to tu jen kreminál a peklo. Ale být
trochu zvědavější a nakouknout nejen do novin a do lidských řečí, ale i do
samotných lidí, pozorně, rozšafně do nich nakouknout, á, pane, najdeš nejen
Věřiny maminky a Věry, ale i takové panímámy Kristenové, ať už zatím zůstanu
jen u téhle trojice. Jenže, jak říkám, musí se nakouknout a dokouknout –
Hra byla po válce 30. 5. 1949 uvedena při příležitosti odhalení pamětní desky
Z. Rónovi, a lze se domnívat, že mohla být v nově nastalé situaci po únoru 1948
hrána právě proto, že citovaná pasáž, zejména pak v Rónově případě, byla
opět aktuální.
Rámcová novela Z ruky do ruky (1943) spojuje motivem
putující tisícikoruny řadu lidských příběhů; podobně byly např. do textu Od
jara do jara řazeny vyprávěnky strýce Ondřeje nebo už do Průvanu v podhoří
příběhy z úst Spadernových. Co do rozměru je výjimkou příběh úvodní, který
zabírá polovinu knihy. Rón se v něm soustřeďuje na zachycení duševního světa
zlého člověka. Ostatní příběhy jsou drobnější co do rozsahu i významu. Rón v
nich postihuje některé typy vztahu k penězům a přitom kreslí rozmanité lidské
charaktery.
Rónova okupační tvorba pokračuje útlou prací Přítel
nejvěrnější (1944). Její hrdinové jsou dva: dobrý člověk Rydval, a ten
nachází smysl života v péči o malého Mašulku, kterého sledujeme od narození přes
první slova a krůčky až k prvním setkáním se zlem. Rydvalovy a Mašulkovy příhody
nepřímo ukazují, kde hledat útočiště, klid a mír v rozkotaném světě a oč v
něm má smysl usilovat.
Po mém soudu nejvyspělejší je Rónův poslední román Září
(1944). Rón v něm staví dobrého člověka (jako v Očistci je to opět
žena) proti lidem zlým a dává z jejich střetu vyjít vítězně nesobeckému,
obětavému, nezáludnému, čistému lidství. Román se soustřeďuje na psychiku
postav, jež líčí v jejich nejhlubších, nejjemnějších a nejskrytějších
kořenech, ať je to původ, vliv rodiny a výchovy, osudné životní zážitky, či
pudová a citová určenost charakteru.
Mladý Václav Málek se jako učitel vrací do hor, kraje, v němž vyrostl jeho otec,
a aniž to tuší, stává se tím aktérem dramatu kdysi rozehraného mezi násilníkem
Ramešem a Málkovým otcem. Pro Václava se najde světnička u Jányšů. Jányšová,
bezdětná v manželství s podivínem Jányšem, přijímá osiřelého Václava jako
syna a nachází v péči o něj smysl života. Tím se ale dostává do zorného pole
mstivého Rameše a s ním spolčené Pejskarky (podobný tandem nacházíme už v práci Z
ruky do ruky), kteří se snaží poštvat Jányše proti jeho ženě a Václavovi. Na
tomto dějovém schématu zakládá Rón dramatické napětí své prózy a cílevědomě
je stupňuje až do závěrečné pointy, kdy Jányš pochopí, jak se věci mají, a
Rameš zjistí, že svůj život, založený na touze pomstít se za zmrzačení,
prohrál.
Příběh se odehrává na pozadí horské přírody, na půdě horské osady.
Realisticky líčené prostředí, postavy i děj umocňují jeho přesvědčivost, takže
závěr, v němž zlo je v zápase s dobrem poraženo, dodává v době okupace víru, že
jakékoli vítězství zla je dočasné.
Co si myslí o okupaci, může Rón otevřeně říci až po válce. Je možná trochu
paradoxní, že oproti prózám z protektorátního údobí se vyslovuje dílem tak
malého rozsahu, jako je povídka PMP a tři hvězdy (1946). A
možná právě znovunabytá svoboda je příčinou: teď už není třeba lid posilovat,
dodávat mu víru v budoucnost, odvahu bojovat. Je-li tu místo pro nějaký úkol, pak je
to potřeba dát nastupující generaci srozumitelnou zprávu o těžké době českého
národa a ukázat jí, jak bylo třeba se v takových chvílích chovat. Splnit tento
úkol se podjala právě próza PMP a tři hvězdy. Mohli bychom tu srovnávat s
jinými pracemi pro mládež, ale vždy bychom došli ke zjištění, že Rónova povídka
je méně přesvědčivá: výstavbě vyprávění, jeho plynulosti je totiž podřízen
výběr motivů do té míry, že některé z nich zaznívají disharmonicky – čtenář
obeznámený se situací je vnímá jako méně reálné.
– Epilog
Po románu Větrov plánoval Rón podle J. Hyblera třídílný román
čerpající z historie Semil, smrt mu však znemožnila záměr uskutečnit. Jako
každoročně o dovolené přijel i v létě 1948 do rodného Vysokého nad Jizerou, kde
13. července 1948 zemřel a je zde také pohřben. Je symbolické, že skonal právě v
období historického zlomu, a nemůžeme myslím přehlédnout analogii s osudem Karla
Čapka.
Poslání
Tím končí naše setkání se Zdeňkem Rónem, horákem věrným horám, z nichž
vzešel, a který jim nikdy nepřestal být zavázán za vše, čím ho obdařily. Proto
se rozhodl splácet a splatit dluh svému milovanému rodnému kraji. Proto se snažil
být světlem ve výškách, být optimistou, být skutečným strýčkem Ondřejem. Tak o
smyslu svého usilování hovoří podle J. Hyblera a tak také skutečně žil.
(…) sotvaže mu narostla spisovatelská křidélka, musel, musel již v své
prvotině za člověkem, za svou láskou, ať někdy i hořkou a záludnou. A tak tomu
bylo i ve vší jeho tvorbě. Jako by Rón hovořil o sobě, jako by vysvětloval celé
své dílo, když říká: (…) nejvytrvalejší a nejodvážnější cesty byly
odvždy za člověkem. A ovšem, nejen takové, aby klouzaly po povrchu, nýbrž
především ony do hloubek, kde je domovem stejně veliké světlo jako prudký,
úděsný stín. Kde se zápasí a tone v proudech i zachraňuje v přístavech.
Kde se až příliš snadno podléhá a titansky mnoho vydrží. A kde po velikých a
krvavých smutcích se tak často rozzáří takovou radostí na světě, že ji
nedovede pochopit ten, kterému je na světě nevrle proto, že málo trpěl, že
neprošel zkouškou.
Proto nám všem budiž závazkem tato Rónova víra: (…) vím, že vy všichni,
kteří se na mne díváte očima horské země, že mne nesoudíte proto, abyste mne
odsoudili, ale jen proto, abyste mne posoudili.
Dílo Zdeňka Róna je všudypřítomnou snahou pomoci horalům, Podkrkonoší a lidem
vůbec. Sám skromně i hrdě k mravně výchovnému momentu svých prací poznamenává: …v
mých kalužích se Bůh svým nebem zhlíží. A právě dík tomu všemu můžeme
tvrdit, že Zdeněk Rón svému předsevzetí být dobrým duchem Krkonoš, skutečným
strýčkem Ondřejem, čestně dostál a neměl by být zapomenut.
Poděkování
Na tomto místě se sluší poděkovat doc. dr. Vladimíru Wolfovi, děkanovi
Pedagogické fakulty Vysoké školy pedagogické v Hradci Králové, za obrácení naší
pozornosti k osobnosti Zdeňka Róna.
Soupis knižně vydaných prací Zdeňka Róna
Za člověkem
Praha, Fond Julia Zeyera při České akademii věd a umění, 1924. Bibliotéka Fondu
Julia Zeyera, č. 26
Proudy a přístavy
Turnov, Müller a spol., 1926. Sever a východ, sv. 7
Průvan v podhoří
Turnov, Müller a spol., 1928. Sever a východ
Svěží den (románu Průvan v podhoří díl II.)
Turnov, Müller a spol., 1929. Sever a východ, sv. 30
Než bude pozdě
Praha, Jos. R. Vilímek, 1931. Vilímkova knihovna, sv. 284
Nikoliv nejmenší
Hradec Králové, Ing. Em. Hrubý, 1933
Něco vydržíme. Román
Praha, Československá grafická unie, 1933
Jaro a prameny. Román
Praha, Novina, 1936. Knihovna Hlasy země, sv. 5
2. vyd. Praha, Novina, 1937. Knihovna Hlasy země, sv. 5
Radost na světě. Román
Praha, Novina, 1938. Knihovna Hlasy země, sv. 16
Jasno na horách. Romance o lidech svého věku
Praha, Nakladatelské družstvo Máje, 1940
3. vyd. Praha, Nakladatelské družstvo Máje, 1941
4. vyd. Praha, Nakladatelské družstvo Máje, 1941. Světový Literární Klub
K pramenům. Verše
Praha, Josef Krbal, Lázně Bělohrad, 1940
Muži ve vichřici. Román
Praha, Pražská akciová tiskárna, 1940. Knihy Nakladatelství Pražské akciové
tiskárny, sv. 21
Větrov. Román
Praha, Novina, 1941. Edice Hlasy země, sv. 31
2. vyd. Blatná, 1949
Očistec. Hra o třech dějstvích
Praha, Nakladatelské družstvo Máje, 1942. Divadelní knihovna Máje, sv. 148
Od jara do jara. Román
Praha, Nakladatelské družstvo Máje, 1942
Z ruky do ruky. Román
Praha, Pražská akciová tiskárna, 1943
Přítel nejvěrnější
Blatná, Jihočeské nakladatelství Bratří Římsové, 1944
Září. Román
Třebechovice pod Orebem, Ant. Dědourek, 1944
Dotisk 1945 Třebechovice pod Orebem, Ant. Dědourek, 1944
PMP a tři hvězdy
Praha, Orbis, 1946. Bojovníci, sv. 16
Rozhlasová hra
Kamarádi z Rohozné
Uvedena v červnu 1947
(V rukopisné pozůstalosti pod titulem Kamarádi z Rohorné)
Ediční poznámka
Zde umístěný text vznikl v r. 2001 dílčím zkrácením statě Viléma Kmuníčka,
která vyšla pod názvem Optimista z hor v roce 2002 v čísle 19–20 sborníku Východočeské
listy historické.