Ing.
Zdeněk Rón se narodil v rodině truhláře a písmáka
Františka Róna ve Vysokém nad Jizerou 23. května
1889 a v témž starém podkrkonošském městě zesnul 13. července
1948. Vedle jeho vodohospodářského zaměstnání mu byl hlavním
zdrojem pro často velmi zdařilé povídky, ale i pro jeho
dramata, romány a básně rodný kraj pod Krkonoši. Děje svých
prací vkládá nejen do první poloviny dvacátého století,
ale i do století bezprostředně předcházejícího, neboť
to bylo právě ono jeho rodné „seculum“, ale navíc to byl i věk,
z jehož hlubin se mu dostávalo mnohého námětu nejen v příbězích
jeho rozsáhlého příbuzenstva. Již dlouho jeho díla nevycházejí
a zachovalo se jich jen omezené množství ve veřejných
knihovnách světa, ale ve své době přicházela do rukou
čtenářů často v několika vydáních. Jeho dílo bývá řazeno
do venkovské literatury, tedy do ruralismu, který
ukazoval na důležitý vztah k půdě a krajině, často
té rodné. Zdeněk Rón se snažil však též o smír
moudrosti starých rolníků a řemeslníků s novými podněty
techniky a jinými proměnami světa, obvykle z pohledu hluboké
víry v Boha, nikoliv však násilně zdůrazňované. Jeho dílo
však neobsahuje jen radostné příklady, ale i trpkou skutečnost,
zvláště podhorského a horského živobytí. Ovšem i popsané pády
některých postav jsou v tradici dobrého příkladu, tedy
exempla, zdrojem poučení, ať v odstrašení od zhoubné
cesty, ať v naznačení východisek. Takovým křesťanským východiskem
jest i přijetí životních nesnází do úplnosti života. Též
v jeho dílech zůstává v dobré evropské tradici dobrá
smrt přirozenou součástí života a před zlou varuje. Zvláště
rád užívá postavy různých moudrých rádců a vypravěčů, k nimž
se snad svým povzbudivým dílem též mnohdy zařadil. Nejvíce o Zdeňku
„Rónoji“ prozrazuje samo jeho dílo, které potlačovala zvláště
zlobná tyranie po roce 1948. Tehdy nebyla přijatelna ani ta
jeho část, kterou zvláště výrazně zastupuje skorobudovatelský
román Radost na světě (obě známá vydání v roce
1938) o vzniku elektrárny na místě pověrečně považovaném
za prokleté, neboť jeho pojetí vychází z úcty k Bohem
danému daru tvůrčí svobody člověka. Mírou výsledků tohoto
lidského snažení mu pak není zadostiučinění třídní či jiné
nenávisti, ale jejich pokud možno skutečná prospěšnost každému
jednotlivému člověku, vyvěrající z účinné lásky k bližnímu.
Na rozdíl od ostatních ruralistů, s nimiž se dožil zkázonosného
převratu v únoru roku 1948, unikl svojí časnou smrtí
jejich neblahým osudům v následujících letech, kdy smyšlená
obvinění tyto opěvovatele pravdivého selství často zahnala i
za mříže a do jiných potupných životních osudů.
|