Mgr. Alica Sládková: Slyšeli jsme, že tatínek měl
svou profesi, byl literárně činný… Měl vůbec čas být takovým
opravdovým otcem, jak vzpomínáte na dětství, užili jste se vzájemně?
Jasněna
Kohoutová-Rónová: Vzpomínám moc ráda, musím říct, že dětství
bylo opravdu krásné, protože tatínek byl velice vstřícný člověk
a radostný a nikdy se nijak zbytečně nechmuřil, nehněval. Nejhorší
slovo, které vyřkl, bylo: Nedbalče!, když jsem udělala nějaký
nepořádek. Jedinkrát v životě mně naplácal, když jsem
byla asi tak dvouletá a venku, na ulici, jsem se nějak hloupě vzpírala,
nechtěla jít tam, kam tatínek se mnou mířil, a tak mě, ani si to
nepamatuji, nic mě nebolelo, ale párkrát mě plácl. Nějaká paní
v publiku tam řekla: Podívejte se, jak ten člověk to dítě bije!
Tatínek, chudák, se tak hrozně zastyděl, že se hned před tou paní
jaksi kál nebo omluvil a vůbec nikdy v životě se mě pak ani
nedotkl a ani nikdy na mě ošklivě nezahovořil, kromě toho
„nedbalce“. Takže on byl takový opravdu správně řečeno
optimista a já bych ještě dodala, skutečně humanista, protože
jeho zaměstnání znamenalo pořizovat podklady, jak muž tady říkal,
pro přehrady. To znamenalo měřit průtoky vod, jezdit po těch větších
i menších říčkách, zejména tedy jižních Čech, a setkávat se
tam s mnohými lidmi, kterým on tak rozuměl, že s nimi
navazoval otevřené styky, neoficiální; a protože byl usměvavý a
plný zájmu o lidi a jejich starosti i radosti, měl vlastně potěšení
z práce, která byla nakonec velmi těžká. Ve vysokých rybářských
botách musel tehdejší metodou měřit průtok vody osobně, přímo
tělesně. Z toho čerpal svoje dojmy z lidských osudů, a
protože na venkově nebývalo vždycky zrovna všechno rolnictvo nějak
zámožné, bylo tam taky i mnoho chudoby, tak tatínek, jak mohl, tak
vlastně ztělesňoval tu kladnou postavu, které potom říkal v knihách
strýček Ondřej, proto také dovedl lidi utěšit, ukázal jim
daleko horší osudy než ty, které třeba jim se zdály těžké.
On
nikdy sebe nelitoval a spíš se do lidí vžíval. Tak se taky nikdy
nemrzel nad nějakými trampotami nebo nějakými starostmi, nekazil
si tím sobě ani nám všem život. Když jste se ptala, jaký dovedl
být otec, tak můžu říct, že prostě výborný, protože si
dovedl všecko tak dobře zorganizovat a tak zharmonizovat svůj
pracovní a rodinný život, že nikdo netrpěl, necítil se v rodině
nějak odstrčený. Když už ale mé přízně bylo mnoho, tak si někdy
zamknul zadní pokojíček. Tak já jsem si přinesla stoličku, to mně
byly ani ne dva roky, a on se musel smát, jak jsem si za dveřmi
mumlala: „Von se jauzel, musím vodeuřit,“ a šel mi otevřít a
prostě se se mnou zabýval, protože my jsme si byli tak podobní, že
jsme měli úplně stejné pocity, prostě jsme si na slovo rozuměli.
A
když jsem potom ve škole psávala různé kompozice a úlohy, tak
jako bychom to psali jednou myslí, používali jsme podobné obrazy,
zkrátka jsme byli zajedno.
Protože
tatínek byl veselý člověk, tak taky se mnou dost vyváděl. My
jsme chodívali i s maminkou na Petřín, do zahrady, kde tatínek
nejdřív psal, my jsme potom s maminkou ho odpoledne tam navštívily
na smluvených místech, no a to tatínek strčil notes do kapsy a teď
jsme tam spolu dělali všelijaké legrácky. Takže jsme se třeba s petřínského
kopce honili a já jsem tak zuřivě utíkala, že jsem si důkladně
sedřela koleno. Tak jsem byla zakrvácená a maminka se tak za nás
styděla, že jsme vyváděli, že se k nám na chvíli, než mě
pak ošetřila, nehlásila. Taky jsme si třeba četli pozadu různé
nápisy, pamatuji si třeba krupice ecipurk, ypuork kroupy a tak dále,
rkuc, avák, takhle jsme se bavili.
Jak
jsem potom dospívala, chodila jsem na gymnázium a tam jsme v češtině
probírali poezii, a tak jsem si zamilovala básníka Sovu. Znala jsem
ho od dětství, uvědomuji si, že vlastně jsem byla hrozně malá,
on potom měl nějakou míšní nemoc, nemohl chodit, takže seděl na
křesle a já jsem mu dosáhla pohledem očima jenom na kolena, nebo
ne na kolena, ale pod stůl ještě, to jsem musela být opravdu malá
holčička. Toho jako impresionistu jsem velice milovala a znala jsem
mnoho Sovových básní zpaměti. To jsme se potom spojili s tatínkem
v lásce k poezii a literatuře, takže on mi hluboce rozuměl.
Musím
říct, že jsem opravdu nikdy nepocítila úkorně to, že on měl těžké
zaměstnání, že musel vlastně fyzicky moc pracovat. Tady neměl ve
Vysokém, než vzniklo koupaliště, moc možností se naučit plavat,
a když si představíte, že v prudkých tocích stál v těch
botách ve vodě s těžkou koulí, která zatěžovala měřicí
zařízení, uvědomíte si, že to vlastně bylo riskantní. Měl náročnou
profesi.
Za
druhé jeho přímo vášní byly fotografie. Máme doma ještě mnoho
fotografií, opravdu uměleckých záběrů tady z vysocké přírody
ještě před neblahou dobou kolektivizace, kde byla v přírodě
spousta remízků a krásných zákoutí, to se potom zplanýrovalo,
remízky se zlikvidovaly. Je to takové krásné dědictví, co doma máme.
Tatínek
byl všemu otevřen. Zdálo by se, že to byl konzervativní člověk,
ale jeho povolání, to bylo vlastně moderní, takže on nějaký
konzervativec nebyl. Byl prostě člověk otevřený. Říkal: „My
bychom si přáli, aby nebyly tady ty vysoké sloupy. Ale prostě
chceme všichni mít taky trošku pohodlí, abychom nesvítili nakonec
loučemi nebo jenom petrolejkami, všichni chceme užít dobrodiní
elektřiny.“ Tak byl, dalo by se říct, vlastně na tehdejší dobu
člověk moderní. Často si tak myslím, co by asi říkal dnešní
době. My s mužem už se trochu obáváme se nějak pouštět do
elektroniky a nějak už nám to moc nejde. Chtěli jsme se taky naučit
pracovat s počítačem i si troufnout nakonec na internet, ale nějak
už se nám to nedařilo. Ale myslím si, že by se to tatínek i třeba
v pozdním věku naučil.
Mám
na něj opravdu krásné vzpomínky. Na maminku ovšem taky, maminka
byla konzervativnější. Ale nakonec si myslím, že opravdu bylo
snad dobře, že na tu mrtvici tatínek zemřel dřív, než se dostal
tam, kam vlastně všichni jeho druhové v literatuře, to jest tedy
do vězení. To by ho asi velice zničilo.
Tak
to je tak, co mne napadlo trochu bez ladu a skladu a snad jsem vám
uspokojivě odpověděla. Odpusťte, že trochu chaoticky.
|