Kainovo znamení
(Ve spárech hříšné ženy)
V roce 1928 podle povídky Zdeňka
Róna Vrah vyrobil
Interfilm němý film s titulky Kainovo znamení s alternativním
názvem Ve spárech hříšné ženy, jehož premiéra se konala 29. 3.
1929. Scénář napsal a film režíroval Oldřich Kmínek. České titulky
zpracoval a režii české verze měl Zdeněk Sirový. Roli hostinské
ztvárnila Antonie Nedošinská.
Další informace lze najít na
adrese:
https://www.kinobox.cz/film/26082-kainovo-znameni
Obsah filmu podle
premiérového letáku:
Rybecký, který pracuje jako
asistent u ing. Franka, se sblíží s jeho ženou, která Rybeckému
namluvila, že je svobodná. Když se Frank o poměru dozví, Rybeckého
vyhodí a slíbí, že mu překazí kariéru, což splní. Rybecký po marném
hledání přiměřeného místa skončí jako dělník na stavbě. Kolega Tuček mu
nabídne podnájem, ovšem v opilství týrá ženu a děti, Rybecký je
brání a situace se vyhrotí do té míry, že při jedné z potyček
Rybecký v sebeobraně Tučka zabije. Výpověď Tučkové Rybeckému
přitíží natolik, že dostane pět let vězení. Po návratu jako vrah marně
hledá uplatnění, dokud nevypráví svůj příběh v jednom hostinci,
kde se za Rybeckého hostinská přimluví u hostujícího inženýra, který
jej slíbí přijmout. Zaměstnavatelem ale má být ing. Frank, který jej
najme na lámání kamene. Rybecký pak Frankovu ženu při pokusu o obnovení
vztahu odmítne a ta v uražené ješitnosti Frankovi prozradí, že
tehdy před lety Rybeckého svedla. Což způsobí, že Frank svou ženu
vyžene a Rybeckému se omluví za všechna příkoří.
|
Z čista jasna
Z roku 1940 pochází rozhlasová hra
Zdeňka Róna Z čista jasna.
Dávní kamarádi Prokop a Petr si
kdysi zaslíbili svoje dvě děti a ty, když se to dozvědí, zjišťují, zda
se k sobě hodí. Maminka Petra mladšího paní Krulichová, ne nepodobná
pozdější panímámě Kristenové ze hry Očistec (1942), jejich
vztah podrobí zkoušce a ta ukáže nejlepší možné řešení.
|
První květ
6. 5. 1941 byla uvedena rozhlasová
hra Zdeňka Róna První květ.
Příběhy peněz, jak je známe z pozdější sbírky povídek
Z ruky do ruky (1943), předznamenávají i ústřední motiv této hry.
Rón se v ní zamýšlí nad tím, jak řešit situaci, když peníze jsou i když nejsou.
|