22.–23. dubna 2005 se v Sedmihorkách
konala konference Ruralismus, jeho kořeny a dědictví,
na níž byly předneseny následující diskusní příspěvky týkající
se Zdeňka Róna, které posléze vyšly ve sborníku Ruralismus,
jeho kořeny a dědictví, Semily 2005 (Z Českého ráje a
Podkrkonoší, supplementum 10), s. 145–148 a 149–152.
Vilém Kmuníček: Zdeněk Rón a ruralismus
Konstatování Josefa Knapa o Zdeňku Rónovi, že v letech
1925–1930 našel své krajanské literární druhy kolem časopisu
Sever a východ, lze doložit např. publikačními možnostmi,
jež Z. Rón využíval, dochovanou korespondencí s Josefem
Knapem a dalšími ruralisty i vlastním Rónovým vyjádřením.
Ruralistické podněty pak po povídkových názvucích zformovaly
jeho román Jaro a prameny. Rónova cesta však posléze
vedla dál, za hranice ruralistických tezí.
Jaroslav Kohout: Zdeněk Rón (1889–1948), prozaik s
duší básníka, technik s vyznáním samaritána
Třebaže neúnavnému podkrkonošskému
regionalistovi a hlasateli vstřícné lidskosti, hydrografovi pražského
Zemského úřadu Z. Rónovi se za života dostávalo hojného čtenářského
zájmu i odborného literárního uznání, je po půlstoleté
absenci na kulturním fóru jeho dílo jen předmětem zájmu literárních
historiků a filologů. Přesto by tento stoupenec ruralistického
směru a důvěrný přítel některých jeho protagonistů, především
spisovatele a organizačního iniciátora Josefa Knapa, měl co říci
dnešku. Za živé považujeme zejména jeho verše sovovského ražení
(sbírka K pramenům, 1940), kronikářsky koncipovaný
román Větrov (1941) o osudech jeho rodiště Vysokého nad
Jizerou kolem zničujícího požáru r. 1834, jakož i texty
zobrazující meziválečné poměry vsí a měst severovýchodních
Čech a idealizované vzory nezdolných životních optimistů. Rónův
myšlenkový odkaz se řadí do linie liberálního, sociálně zjitřeného
humanismu, který v duchu demokratické ČSR usiloval o
realizaci křesťanských ideálů v moderní sekularizované
společnosti. S ruralistickými snahami uchovat zdravé tradice
venkovské vzájemnosti se u něho pojí porozumění pro technický
pokrok a zároveň pro citové zvroucnění vztahu člověka k člověku
a světu.
|