Systematické
vymazávání podkrkonošského spisovatele Zdeňka Róna
(1889–1948) z paměti českého národa ve čtyřicetiletí
po únoru 1948 se nezastavilo před ničím, a je tedy pochopitelné,
že tehdy zmizel i z výčtu těch, kdož naplňovali
program ruralismu. Že však Zdeněk Rón, přinejmenším částí
díla, k ruralistům patřil, už na první pohled naznačují
takové indicie, jako je systematické publikování knižních
prací v ediční řadě Sever a východ – sbírka povídek Proudy a přístavy
(1928), román Průvan v podhoří (1. díl 1928, 2. díl
1929) – či v knižnici Hlasy země nakladatelství agrární
strany Novina (romány Jaro a prameny (1. vyd. 1936, 2. vyd.
1937), Radost na světě (1938), Větrov (1941)),
nebo otiskování prózy a veršů i ukázek z větších
literárních prací, úvah a fejetonů v listu agrární
strany Venkov.
Zdeňka
Róna k tomuto směřování předurčoval nejen původ (nezámožná
rodina z podkrkonošského městečka, pro niž bylo existenční
nutností obhospodařovat nějaké to políčko, a rodinná písmácká
tradice), ale i pozdější povolání vodohospodářského inženýra,
jež mu jednak zprostředkovávalo přímý kontakt s venkovem
a zároveň jej díky potřebnému vzdělání uvedlo do pozice,
ze které byl schopen reflektovat potřeby venkova na vyšší úrovni,
jak praktické, tak i literární.
Služba
venkovu a venkovskému lidu se díky zmíněné Rónově životní
zkušenosti položila do základu toho, co vůbec iniciovalo Rónovu
tvorbu, i celého jeho díla. (Reflexi těchto tvůrčích pramenů
a zdrojů, vyslovenou jako program, můžeme shledávat už v rané
Rónově básni Horácká země z roku 1921.) Že šlo
o službu venkovu podkrkonošskému, nebylo na závadu, naopak. Dávalo
to jeho dílu charakteristické zabarvení a příchuť, specifičnost,
která tvořila nezaměnitelnou součást ruralistického vícehlasu.
Ovšem zároveň to znamenalo, že Rónovo dílo vesměs k ruralismu
spíše jen tendovalo, zatímco v intencích ruralistické
teoretické výbavy byla vědomě napsána práce jediná, jež
pak ale ruralistické postuláty naplnila beze zbytku. Tím máme
na mysli Rónův román Jaro a prameny.
Téma
(podkrkonošského) venkova se však v čisté ruralistické
podobě objevuje už ve sbírce Než bude pozdě. Takovýmto
exemplem se, zřejmě bezděky, a proto umělecky zcela precizně,
stala povídka Hospodář1. Rón v ní
soustřeďuje pozornost na generační svár, konkrétně mezi
moudrou, vědoucí, ale ve svém důsledku ostatní svazující
autoritou otce – selského hospodáře a klíčící sebevědomou
osobností jeho syna, který se proti otcově komandu, byť oprávněnému,
vnitřně vzpírá a bouří. Svár hrozí propuknout navenek něčím
strašným, ale Rón, ač napětí vyostří až k tragickým
obavám, dokáže příběh dovést k pointě, která celé
vyprávění mění v oslavný chorál toho, co nám zprostředkovává
v církevní rovině prosba Dědictví otců zachovej nám,
Pane.
Časově
následující a dalo by se říci programový je pak román
Jaro a prameny2 (zpočátku psaný pod názvem
Být hrdinou). Snaha napsat skutečný ruralistický
román vede k takové výstavbě vyprávěcího schématu, jež
umožní optimistické vyznění příběhu v ruralistickém
duchu. Tím máme na mysli zejména happy end (hrdinův návrat z města
do hor a k venkovské milé a převzetí rodinného hospodářství),
umožněný až nečekanou smrtí hrdinova bratra, jež se může
jevit jako zásah deus ex machina.
Jak
jsme už naznačili, Rón v tomto románu rozpracovává ideu
návratu k rodné půdě. V základu ústředního příběhu
leží hrdinovo rozhodování mezi městem a rodnými horami, které
je v rovině milostné doplněno o jeho volbu mezi městskou a venkovskou dívkou. Skrytá
hrozba města se temně rýsuje pod příběhem zkaženého Rikiho,
který zaviní smrt své milenky. Specificky rónovské je pak
hledání optimistického řešení sociálních problémů společnosti,
jež na příběhu nemocného Françoise Rón nachází v dobročinnosti
bohatých.
Rónovu
ruralistickému románu se dostalo kladného přijetí, což dosvědčuje
nejen zájem čtenářské obce, zřejmý z toho, že si vyžádal
opětovné vydání této Rónovy práce, ale také ocenění prózy
v roce 1936 Švehlovou literární cenou, o kterou se Rón
podělil s Josefem Koudelákem (próza Pacholek Jordán).
Zdeněk
Rón si ovšem posléze uvědomuje, že striktní ruralistické
postoje jsou pro něj příliš svazující a vedou jej k vnitřním
sporům. Projevuje se to jednak už dříve v některých
fejetonech, kde se zamýšlí nad vpádem elektrifikace do idylické,
dosud panensky čisté horské krajiny (Armáda světla3),
nad výprodejem tradiční výbavy horských domácností a jejím
nahrazováním moderní konzumní produkcí (Jasnýma očima4)
či nad útokem nových technologií proti dosavadní výstavbě někdejších
horských roubených chaloupek s doškovou střechou
(Dům jako píseň5).
Rozpor
mezi (ruralistickým) lpěním na tradici a možnostmi, které
(horskému) venkovu nabízí industrializace, řeší ve prospěch
civilizačního pokroku román Radost na světě6.
Tím se Rón vlastně probourává ven ze sevření ruralistických
idejí, a podobně se staví i k ruralismem nastolenému problému,
zda město, či venkov, který má pro ruralistu jediné řešení:
venkov a návrat k rodné hroudě. Ne tak Zdeněk Rón,
alespoň v románu Větrov7. Postavil jej totiž
na rozhodnutí ukázat, že vyhořelé město se na spáleništi
znovuzrodilo díky spolupráci lidu selského a řemeslného
(viz dopis J. V. Sedlákovi z 15. 12. 19398); dospěl
tedy, domyslíme-li to, ke kompromisu – ne město, ne venkov, nýbrž
obojí ve vzájemně prospěšné koexistenci.
Takto
tedy ústí Rónovo setkání s ruralismem v Rónově díle.
Vedle
samotného Rónova díla dokládá Rónovu těsnou spolupráci s ostatními
ruralisty zejména dochovaná Rónova četná korespondence s Josefem
Knapem, příležitostná s Janem Čarkem, Františkem Křelinou,
či pracovní korespondence s J. V. Sedlákem, která mj. řešila
i problém kolem Rónova románu Větrov. Ten se při přípravě
vydání setkal v téže edici Noviny Hlasy země s románem
dalšího ruralisty Jana Knoba a ústředním tématem jeho románu
byl také velký požár, celé vesnice. Po výměně názorů
s J. V. Sedlákem9 pak Zdeněk Rón ustoupil od již
avizovaného názvu Křest ohněm a zvolil definitivní název
raisovský, takže nic nebránilo, aby Jan Knob ponechal svému
románu název Z plamenů roste.
Také
odpověď Zdeňka Róna na přímou otázku Proč máme rádi
venkov?10 je v tomto směru příznačná:
„Proč
mám rád venkov. A spíš, proč musím mít rád venkov, své
hory především. Sám to ani dobře nevím, jako neví skřivan,
proč se znovu a znovu vrací do své rodné brázdy, byť ho v ní
mnohdy čekal jen mráz a hlad. …vím, že bych měl venkov,
hory, řeky rád i tehdy, kdybych byl čistokrevným Pražanem.…
Weekend, tramp, zlatá sobotěnka s nedělí, vánoční, velikonoční
a prázdninové stěhování městského národa ,z dusných města
zdí‘, řečeno s básníkem, to všechno není valnou většinou
nic jiného než odpověď … na onu prostou, ale tak radostně závažnou
otázku: Proč mám rád venkov. Ach proč, nikoliv jen pro ono
sladké nic nedělání, jež jest nejen touhou, ale i potřebou
unavených a vyčerpaných. … Zem Páně všude. Ale mám-li
pozorně naslouchat jejímu hlasu a chci-li tomu hlasu rozumět,
musím, musím z hluku, z chvatu, z rámusivého
tempa velkoměstské ulice ven, do zbožného ticha krajiny. … A
dal-li jsem hned na počátku své tvorbě heslo Za člověkem,
nelze za tím člověkem nejít, nejít vždy, všude až do
hlubin a až do konce.“
Cesta
Zdeňka Róna, kolegy ruralistických spisovatelů Knapa, Prokůpka,
Křeliny a dalších (podle svědectví jeho dcery Jasněny
Kohoutové-Rónové11), na venkov, do rodných hor za
člověkem, skončila brzo po únoru 1948. Kdo ví, uvažuje jeho
dcera, nebyla-li jeho časná smrt pro něho vysvobozením před
takovým osudem, jaký postihl jeho renomovanější literární přátele
a známé.12
Jestliže
komunistický režim Zdeňka Róna z řad ruralistů vymazal,
oni sami jej vždy měli za svého. Dokládá to i nekrolog Josefa
Knapa Romanopisec našeho Podkrkonoší13,
v němž mimo jiné praví:
„Věkem patřil Zdeněk Rón ke
generaci Čapkově a Vančurově. Ale na křižovatkách četných
programových směrů po první světové válce se nehlásil pod
prapor žádné literární školy. …V letech 1925–1930 našel své
krajanské literární druhy kolem časopisu „Sever a východ“
a přimkl se k nim s celou vroucností své čisté a mužné
povahy. Později i on, syn truhlářův z horského městečka,
se počítal mezi básníky českého selství, nemaje na mysli
hnutí úzce stavovské, ale selství mravních zdrojů české
vitality. …Nehlásil se do žádné literární
školy, poznamenali jsme vpředu. Přesněji řečeno, do žádné
přechodné, vykombinované literární školy. Jeho místo bylo v oné
velké škole obecné, jež nepodléhá časovým kursům a kterou
vyznávali spisovatelé všech dob: školu opravdové lidskosti.“
Celkové
zamyšlení nad Rónovým dílem mě přivedlo na myšlenku, že
moje dosavadní chápání
ruralismu bylo zřejmě značně zúžené; ona definice založená
na tematickém vymezení venkov a tradiční hodnoty měla v mé
představě těžiště ve venkově, zatímco, jak si uvědomuji
právě dnes, bylo podstatné zřejmě to, že na venkově se
hledala opora pro tradiční hodnoty, což v první
polovině minulého století nemuselo být tak výrazné, zvlášť
když se to dělo paralelně s tvorbou religiózně
orientovanou, vůči níž se tedy ruralismus profiloval spíš
venkovem než tím, co bylo pro oba směry společné, totiž
tradičními hodnotami. Dnes spíš vidím, že právě o ně
už tehdy šlo a jde i dnes. Zdá se mi, že ruralismus mezi prvními
zachytil trend rozbíjení dosavadních mravních hodnot, představovaných
křesťanskou morálkou, který je charakteristický pro celé
dvacáté století a dále se stupňuje i v století tomto.
Ano, ohled na dobro a bližního, charakteristický pro křesťanství,
to je to pokrokové, oč usilovaly (měly by usilovat) všechny
revoluce a oč by měly usilovat demokracie.
Poděkování
Děkuji tímto
prof. PhDr. Vladimíru Wolfovi, děkanovi Pedagogické fakulty
Univerzity Hradec Králové, za inspiraci, poskytnuté materiály
a možnost vyslovit se k danému tématu a prom. hist. Karolu
Bílkovi, předsedovi Pekařovy společnosti Českého ráje v
Turnově, za všechny materiály, bez nichž by tento příspěvek
nemohl vzniknout. Za všestrannou podporu pak patří můj dík
paní Jasněně Kohoutové-Rónové a PhDr. Jaroslavu Kohoutovi.
Poznámky
1 RÓN,
Zdeněk: Hospodář. In: Než bude pozdě, Praha,
Jos. R. Vilímek, 1931. Vilímkova knihovna, sv. 284, s. 67–77.
2 RÓN,
Zdeněk: Jaro a prameny. Román. 1. vyd. Praha, Novina,
1936. Knihovna Hlasy země, sv. 5. 2. vyd. Praha, Novina, 1937.
Knihovna Hlasy země, sv. 5.
3 RÓN,
Zdeněk: Armáda světla. Čas, č. 15, 18. 8. 1923.
4 RÓN,
Zdeněk, Jasnýma očima. Národní osvobození, 6. 6.
1925.
5 RÓN,
Zdeněk: Dům jako píseň. Národní listy, Praha, 9. 12.
1939.
6 RÓN,
Zdeněk: Radost na světě. Román. Praha, Novina, 1938.
Knihovna Hlasy země, sv. 16.
7 RÓN,
Zdeněk: Větrov. Román. 1. vyd. Praha, Novina,
1941. Edice Hlasy země, sv. 31. 2. vyd. Blatná, 1949.
8 Viz
literární pozůstalost Jana Vojtěcha Sedláka, LA PNP Staré
Hrady, dopis J. V. Sedlákovi z 15. 12. 1939.
9 Tamtéž,
viz dopis J. V. Sedlákovi z 21. 12. 1939, který
dokumentuje, že právě bylo nastoleno zmíněné problematické
téma.
10 RÓN,
Zdeněk: Proč máme rádi venkov? Venkov, 29. 3. 1940.
11
KOHOUTOVÁ, Jasněnka: Ještě
k letošním našim výročím. I. část. Větrník. Zpravodaj Městského úřadu
ve Vysokém nad Jizerou, roč. 2004, č. 9–10, září–říjen,
s. 19–20. KOHOUTOVÁ, Jasněnka: Ještě
k letošním našim výročím. II., závěrečná část. Větrník. Zpravodaj
Městského úřadu ve Vysokém nad Jizerou, roč. 2004, č.
11–12, listopad–prosinec, s. 16. Vcelku na
http://sweb.cz/Zdenek.Ron jako KOHOUTOVÁ-RÓNOVÁ, Jasněna: Ještě
k našim letošním výročím, 17. dubna 2005.
12
KOHOUTOVÁ-RÓNOVÁ, Jasněna: Vzpomínka. http://sweb.cz/Zdenek.Ron,
17. dubna 2005.
13
KNAP, Josef : Romanopisec našeho Podkrkonoší. Beseda, 6,
1949, č. 9–10, s. 125.
|